Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability
Mit welchen Themen beschäftigt sich dieses Buch?
Die Hauptthemen des Buches "Don't Make Me Think" von Steve Krug sind:
Benutzerfreundlichkeit und Nutzererfahrung (UX): Das Buch konzentriert sich darauf, Websites und Anwendungen benutzerfreundlich und einfach zu navigieren zu machen. Es betont die Wichtigkeit eines intuitiven Designs, bei dem Nutzer ihre Aufgaben ohne Verwirrung oder Frustration erledigen können.
Web-Navigation: Krug diskutiert die Herausforderungen der Navigation auf einer Website und die Wichtigkeit effektiver Navigationswerkzeuge. Er betont die Notwendigkeit einer klaren und konsistenten Navigation, um Nutzern zu helfen, das Gesuchte zu finden und zu verstehen, wo sie sich auf der Seite befinden.
Gestaltung der Startseite: Das Buch hebt die Bedeutung der Startseite hervor, um Nutzern einen klaren Überblick über die Website zu bieten. Sie sollte die Identität und Mission der Seite kommunizieren und einen einfachen Zugang zu verschiedenen Abschnitten bieten.
Usability-Tests: Krug spricht sich für regelmäßige Usability-Tests während des Designprozesses aus, um sicherzustellen, dass Websites benutzerfreundlich und effektiv sind. Er bietet praktische Ratschläge, wie man Usability-Tests auch mit kleinem Budget durchführen kann.
Design für einfaches Scannen: Das Buch rät dazu, Websites so zu gestalten, dass Nutzer Inhalte schnell und einfach überfliegen können. Dies umfasst den Einsatz effektiver visueller Hierarchien, klarer Formatierung und die Minimierung von Ablenkungen.
Mobile Benutzerfreundlichkeit: Krug behandelt auch spezifische Überlegungen zur mobilen Benutzerfreundlichkeit und betont die Notwendigkeit von Klarheit und Einfachheit im mobilen Design.
Wahrung von Wohlwollen und Barrierefreiheit: Das Buch diskutiert, wie man Nutzerwohlwollen aufrechterhalten und Zugänglichkeitsprobleme ansprechen kann, um sicherzustellen, dass Websites von einem möglichst breiten Publikum genutzt werden können.
Allgemeine Usability-Prinzipien: Im gesamten Buch diskutiert Krug verschiedene Usability-Prinzipien und betont, dass Benutzerfreundlichkeit darin besteht, Menschen besser zu dienen, indem man bessere Produkte entwickelt. Er unterstreicht die Wichtigkeit, zu verstehen, wie Menschen Technologie nutzen und interpretieren.
Inhaltsverzeichnis des Buches
- Title Page
- Copyright Page
- Dedication Page
- Contents
- Preface: About this edition
- 1. Let’s face it: It’s old
- 2. The world has changed
- Don’t get me wrong...
- Introduction: Read me first
- The bad news: You probably don’t have a usability professional
- The good news: It’s not rocket surgery™
- It’s a thin book
- Not present at time of photo
- Now with Mobile!
- One last thing, before we begin
- Guiding Principles
- Chapter 1. Don’t make me think!
- “Don’t make me think!”
- Things that make us think
- You can’t make everything self-evident
- Why is all of this so important?
- So why, then?
- Chapter 2. How we really use the Web
- FACT OF LIFE #1: We don’t read pages. We scan them.
- FACT OF LIFE #2: We don’t make optimal choices. We satisfice.
- FACT OF LIFE #3: We don’t figure out how things work. We muddle through.
- If life gives you lemons...
- Chapter 3. Billboard Design 101
- Conventions are your friends
- Create effective visual hierarchies
- Break up pages into clearly defined areas
- Make it obvious what’s clickable
- Keep the noise down to a dull roar
- Format text to support scanning
- Chapter 4. Animal, Vegetable, or Mineral?
- Some assistance may be required
- Chapter 5. Omit needless words
- Happy talk must die
- Instructions must die
- And now for something completely different
- Things You Need to Get Right
- Chapter 6. Street signs and Breadcrumbs
- Scene from a mall
- Web Navigation 101
- The unbearable lightness of browsing
- The overlooked purposes of navigation
- Web navigation conventions
- Don’t look now, but I think it’s following us
- Did I say every page?
- Now I know we’re not in Kansas
- The Sections
- The Utilities
- Just click your heels three times and say, “There’s no place like home”
- A way to search
- Secondary, tertiary, and whatever comes after tertiary
- Page names, or Why I love to drive in L.A.
- “You are here”
- Breadcrumbs
- Three reasons why I still love tabs
- Try the trunk test
- Chapter 7. The Big Bang Theory of Web Design
- And you have to do it...blindfolded
- The First Casualty of War
- But...the Home page? Really?
- How to get the message across
- Nothing beats a good tagline!™
- Tagline? We don’t need no stinking tagline
- The fifth question
- Why Golden Geese make such tempting targets
- Making Sure You Got them Right
- Chapter 8. “The Farmer and the Cowman Should Be Friends”
- “Everybody likes **\_\_\_\_**.”
- Farmers vs. cowmen
- The myth of the Average User
- The antidote for religious debates
- Chapter 9. Usability testing on 10 cents a day
- Repeat after me: Focus groups are not usability tests.
- Several true things about usability testing
- Do-it-yourself usability testing
- How often should you test?
- How many users do you need?
- How do you choose the participants?
- How do you find participants?
- Where do you test?
- Who should do the testing?
- Who should observe?
- What do you test, and when do you test it?
- How do you choose the tasks to test?
- What happens during the test?
- A sample test session
- Typical problems
- The debriefing: Deciding what to fix
- Alternative lifestyles
- Try it, you’ll like it
- Larger Concerns and Outside Influences
- Chapter 10. Mobile: It’s not just a city in Alabama anymore
- What’s the difference?
- It’s all about tradeoffs
- The tyranny of the itty-bitty living space
- Breeding chameleons
- Don’t hide your affordances under a bushel
- No cursor = no hover = no clue
- Flat design: Friend or foe?
- You actually can be too rich or too thin
- Mobile apps, usability attributes of
- Delightful is the new black
- Apps need to be learnable
- Apps need to be memorable, too
- Usability testing on mobile devices
- The logistics of mobile testing
- My recommendations
- Proof of concept: My Brundleyfly camera
- Finally...
- Chapter 11. Usability as common courtesy
- The reservoir of goodwill
- Things that diminish goodwill
- Things that increase goodwill
- Chapter 12. Accessibility and you
- What developers and designers hear
- What designers and developers fear
- The truth is, it can be complicated
- The four things you can do right now
- #1. Fix the usability problems that confuse everyone
- #2. Read an article
- #3. Read a book
- #4. Go for the low-hanging fruit
- Chapter 13. Guide for the perplexed
- Ya gotta know the territory
- The usual advice
- If I were you...
- Resist the dark forces
- A few definitive answers
- Acknowledgments
- Index
- Also Available